Primenjene nauke na delu

U susret prazniku Međunarodnom danu žena, nastavnice biologije i primenjenih nauka Jelka Filipović i Mihaela Stojko iz Škole za osnovno obrazovanje odraslih Sombor ,osmislile su aktivan čas „Kreativna reciklaža“ gde su objedinjena znanja iz ekologije, praktični rad na eko materijalu i obeležavanje 8.marta.

Polaznici Škole za osnovno obrazovanje odraslih Sombor su  kroz praktičan rad učili o ekologiji, upotrebi recikliranih materijala i važnosti očuvanja  životne sredine .

Povod za priču o ekologiji su ne tako lepi primeri iz našeg okruženja.

Slike zagađenih reka Lima i Drine, koje se ne vide od plastičnog odpada, veliki indeksi zagađenosti vazduha u gradovima, divlјe deponije ,uništeni ekosistemi   upotpunili su shvatanje  važnosti očuvanja životnog okruženja, mogućnost i značaj doprinosa svakog pojedinca u zaštiti svog okoliša.

Jedno od rešenja jeste recikliranje, odnosno ponovna upotreba nekog materijala.

Primeri ponovne upotrebe nečega vuku korene još od davnina,u staroj Grčkoj je postojala reč „palimpsest“ što znači „oriban da bi se ponovo koristio“. Rimlјani su otapali stare bronzane statue da bi izrađivali nove, a pre 1000 godina Japan je pravio papirne smese kako bi se od njih pravilo još papira. Sve ovo ukazuje da reciklaža nije nešto novo. Ono što je ranije dovelo do pojave reciklaže jesu trgovinske olakšice, u vidu da su sirovi materijali bili isuviše vredni da bi se bacali.

Ideja da bi trebalo da recikliramo zato što je ispravno, novijeg je datuma. Nastavnice su iznele jedan lep primer Tajvana – nekada nazvan „ostrvom smeća“, a koji je danas poznat po tome što ima jednu od najvećih stopa reciklaže na svetu. Pitanje je kako su to postigli – tako što je odlaganje otpada „prisutno u svesti javnosti“. Možda je upravo to i doprinelo da Tajvan bude 21 zemlјa po bruto nacionalnom dohodku na svetu od 196 zemalјa.

Nakon uvodnog dela o praktičnim posledicama ne vođenja računa o prirodi i životnoj okolini, kao i lepih primera zemalјa koja ulažu u reciklažu,   polazici su se bacili na praktičan rad. Praktičan deo je bio oslikavanje eko-torbi, koje su napravlјene od recikliranog materijala i koje su odlična zamena za plastične kese, jer su biorazgradive. Inače,  eko-torbe potrebne za realizaciju ove radionice donacija su  Pokreta gorana iz Sombora .

Polaznici su samostalno ukrašavali svoje torbe birajući pripremlјene šablone ,boje i ostali materijal .

Nastavnice su za kraj navele koji su to reciklažni materijali koji se mogu reciklirati , važnost razvrstavanja otpada kao  i mesta gde se pojedini materijali mogu odneti na reciklažu.

Eko torbe koje su polaznici sami ukrasili biće poklon za osmi mart, Međunarodni dan žena , dan borbe za ekonomsku, političku i socijalnu ravnopravnost svih lјudi, bez obzira na pol, nacionalnu pripadnost, veroispovest, boju kože i ostalo. 

Nastavnice Jelka Filipović i Mihaela Stojko su zanimlјivom i brižlјivo pripremlјenim nastavnim gradivom obradili jednu važnu temu i osvetilile je sa više aspekata. Na taj način doprinele su da polaznici usvoje gradivo i uživaju u nastavnom procesu kao aktivni učesnici, a ne pasivni primaoci znanja.

                                                                                                                                Tatjana Janičić